5 tips för bättre hårkvalité

Det finns många saker som gör att ens hår slits och går av. Många tänker för det mesta bara på blekning och värmetänger, men även vanliga saker i ens vardag har betydelse. Och har du tunt och fint hår som mig så är det ännu mer viktigt att du tar hand om det på bästa sätt. Här har jag listat mina fem bästa vardagstips för ett finare hår med bättre kvalité:
 
1. Håret slits av hårsnoddar mer än man tror. Först ser jag alltid till att ha en snodd utan en sån där metallbit på. Sen är det bra att variera höjden på snodden, både höga och låga. Om du har snodden på ett och samma ställe så kommer håret nötas mer där och förmodligen gå av som ett band runt huvudet (som syns när du har håret utsläppt). Se därför till att kanske inte ha supertighta uppsättningar hela tiden. Det är bra att håret får vila i nedåtgående riktning också.
 
2. Undvik att tvätta håret allt för ofta. Mitt bästa tips är torrschampo så klarar du 1-2 dagar längre än vad du brukar. Mitt brukar även hålla längre om jag byter örngott oftare än vad jag bäddar rent. Skit och smuts fastnar på kudden och lägger du dig med nytvättat hår så blir det smutsigt av kudden.
 
3. Se till att ge fukt till ditt hår. Torrt hår behöver fukt i mängder! Jag kör alltid inpackning en gång i veckan och efter varje tvätt sätter jag i en vårdande olja i hårtopparna och en fuktgivande kräm/spray i längderna.
 
4. Om du ska platta eller locka ditt hår - använd värmeskydd! Försök att undvika värmetänger i den mån det går, men måste du göra det så använd alltid värmeskkydd. Och har du lockigt, utnyttja det! Använd en produkt som framhäver lockarna så du kanske bara behöver locka till några hårteser. Samma om du vill ha plattare/rakare hår, använd en utslätande kräm och föna med rundborste så kanske du endast behöver platta till några delar vid luggen eller på hjässan. Plattång sliter så otroligt mycket så använd den så lite som möjligt.
 
5. Klipp dig regelbundet. Ett nyklippt hår ser så mycket tjockare och fräschare ut än ett hår som har börjat gå av i topparna och tova sig. Är det helt kluvna toppar kommer de aldrig se friska och fräscha ut hur mycket olja och inpackning du än använder. Jag klipper mig ungefär var 12e vecka och tar ungefär 1-1,5cm. Går du mer sällan får du räkna med att ta mer varje gång. Vill jag behålla den längd jag har så klipper jag mig lika ofta, men måste då ta mer varje gång eftersom det i snitt växer 1cm per månad.
#1 - MoaKandelin

Åh bra tips :)

#2 - elin

Bra tips!<3

#3 - sarah

fy idag är det haltv dant .. idag

#4 - Jeanette

Så bra tips, gör i princip allt det där, hjälper verkligen håret så mycket :)

#5 - Amanda

Så bra tips :)

#6 - Angelica

Bra tips!!