Krakow - Dag 4

Det var denna dag vi slog rekord i antal steg. Först promenerade vi in till Main Square, där det varit en påskmarknad hela veckan. Vi provade lite olika korvar med stekt potatis och på tillbakavägen lite senare under dagen åt vi Churros med "polsk karamell" som topping. 

(null)

Dagens mission var att strosa runt bland de judiska kvarteren, men eftersom att vi passerade det kungliga slottet Wawel på vägen dit så passade vi på att kika lite på det också. Det användes som slott förut men även begravningsplats för polska kungar etc. 

(null)

Väl i de judiska kvarteren (Kazimierz) hade vi fått tips om ett jättemysigt ställe som vi letade upp. Det var som en liten trädgård mitt bland alla gator. Där körde vi en liten vätskepaus. 

(null)
(null)

Efter vätskepausen promenerade vi vidare till Schindlers fabrik.

(null)

På kvällen kände vi att vi ville prova på en riktigt tradiontell polsk resturang så vi letade upp denna, mycket speciellt inredda, resturang. Den har varit med i Michelin-guiden flera år så vi tänkte den kunde vara kul att testa. Det var väldigt "ovanliga" rätter på menyn och Adam provade på Gulash med potatisdumplings och jag körde en mix på dumplings fyllda med spenat och kalv. Jag beställde även broccoli med vitlök och smör, men tyvärr glömde dom bort den så jag fick den serverad i slutet. 

(null)
Det här var sååå mycket godare än vad det ser ut att vara (vilket sammanfattar polsk mat ganska bra, hehe). Min rätt var verkligen 10 av 10 - supergott!

#1 - Ullie

he he tänkte skriva det är nog godare än va det ser ut hi hi
åh va mysigt ni verkar ha det o härligt väder njut kram

#2 - Matilda Berlin

Men WOW! Jag har faktiskt aldrig varit där, men måste känner jag nu, hihi! STOR KRAM hjärtat <3

#3 - Hilma Eklund

Men WOW vad häftiga bilder! Så mycket fint att se 💛

#4 - Sarah

Så mysigt ni har det och så himla gott med churros :)

#5 - Linnéa

Åh, ser ut som en fantastisk resa 😊☀️

#6 - Jasmine

Ni ser ut att ha haft en mysig dag. Jag blir nyfiken, vad är "polsk karamell"?

Svar: Tack för orden! Att fira födelsedag i samband med påskhelgen är mysigt, eller hur. :)

Kram

Svar: Jag tyckte den smakade ganska likt vår karamell/kola. Kanske inte lika sliskig bara. :)
Linneakin

#7 - Netti Starby

Vad kul att ni har besökt Krakow och vilka härliga bilder! :-D Kramis

#8 - Alice

Vilken trevlig dag, kul att hinna se så mycket! ^^

#9 - jessica

så mysigt ni ser ut att ha, låter som en härlig påsk!

#10 - Sara Ekman

Vad trevligt! :)

#11 - ajlimullersandvik.blogg.se

jag tycker att det ser jättelockande ut! Men det kanske är för att det liknar maten jag fick i Österrike när jag var i Alperna som jag saknar så mycket. Nostalgimat liksom :) Vad landade stegräknaren på tro? Det verkar underbart, alltihop!

#12 - Ida - foto & häst

Men så härliga bilder! Ser supergott ut också :D

#13 - Johanna Utterberg

Åh vad härliga bilder och kul att maten var så god! :)

#14 - Matilda Berlin

Säger då det - måste verkligen dit! Det ser helt otroligt ut =) STOR KRAM finaste <3

#15 - Emma Engström

Jag kan tänka mig att det blev en hel del steg, men så mycket roligt man får se liksom! :D <3

#16 - My Nordqvist

Vilken härlig dag :D

#17 - Frida

Ja det är alltid kul :D
Ser ut som en riktigt härlig dag, vill besöka Polen jag med snart