Hemmagjord spicy poké bowl

(null)

Jag och min syster fullkomligt älskar poké bowls! Nu äter vi nästan alltid det framför sushi. Jag tycker det mättar lite mer faktiskt. Det finns en speciell som vi äter varje gång vi tar hem mat från Råvara - spicy poké bowl. Såå god!

I lördags var jag på Bälingedagen och köpte med mig hem bland annat lokalt fångad lax. Då fick jag en idé om att prova göra en egen poké bowl hemma, så lik min favorit som möjligt. Du kan ju dock sätta i typ exakt vad du gillar så variationerna är oändliga. 

(null)

Spicy poké bowl:

Laxen: (marinad)
- Japansk soja
- Sesamolja
- Sesamfrön
- Salladslök
- Chiliflakes

Skär laxen i stora skivor och blanda ihop den med alla ingredienser. 

Sushi-ris:
- Koka enligt anvisning

Tillbehör:
- Srirachamayo (gjorde egen med 2dl majonnäs och ca 1msk sriracha extra stark)
- Mango
- Sojabönor
- Avokado
- Gurka
- Salladslök
- Jordnötter
- Japansk soja


Både jag och min syster hade ganska höga förväntningar då den såg supergod ut, men hade ändå i åtanke att den säkert inte skulle vara lika god som Råvaras. Vi lyckades dock extremt bra för den smakade nästan exakt som den! 5 av 5 stjärnor får den av oss
#1 - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★

Jag har faktiskt aldrig provat sådant, men kanske skulle gjort det :). Låter riktigt gott :)

#2 - Josäfin Andersson

åh så gott!! Pappa brukar styra poké-bowls hemma och är ju beroendeframkallande gott!

#3 - Ulrika Webersköld

åhh ja som larvig o äter inte lax så utan den är grilla eller i ugn. smakar riset som vanligt ris eller som et man får sushin till ? såg väldigt gott u mumms

Svar: Mittemellan dom två faktiskt! Lite klibbigare än vanligt ris, och tillsätter man vinäger så blir det exakt som riset i sushi. :)
Linneakin

#4 - Sara Ekman

Mums <3

#5 - Ida

Men åhh så gott! Älskar verkligen poke bowl så måste testa denna :D

#6 - Emma Engström

Men jisses så smarrigt detta verkar vara! :D <3

#7 - Joanna

Gott det ser ut.

#8 - https://siliiins.blogg.se/

Såg så gott ut ju! :)

#9 - Sarah

åh ser gött

Svar: Det var supergott!
Linneakin

#10 - Alice

Åh, så himla gott ju! :D Aldrig testat detta, men älskar ju sushi, hihi!

#11 - Flisan

sv: ja verkligen hehe :D

ser gott ut :)

#12 - ajlimullersandvik.blogg.se

Det låter ju underbart :) Men måste man inte frysa laxen först, innan man gör poké/sushi? P.g.a. parasiterna? För annars är jag så jävla redo att göra egna! Älskar sashimi!

Svar: Jo laxen var fryst först, så det har du helt rätt i :)
Linneakin

#13 - lindajanssons

Det där är precis i min smak. Mums!😊

#14 - Angelica Wåhlin

Det där såg verkligen gott ut!

#15 - Carolina

Härligt när ni hittat något ni båda tycker mycket om och att den var lika god när ni gjorde den som när ni köper den! :D

#16 - Louise

Åh det måste testas!:D

#17 - Frida

Ja verkligen :D

Åh vad gott! Detta ska jag testa så fort jag har mer ork att komma iväg och handla. Ser riktigt gott ut och jag älskar också Poke Bowls!

#18 - Caroline

Såg jättegott ut!