Iskaffe - Dalgona coffee

(null) 

Nu under sommaren byter jag gärna ut någon av dagens kaffekoppar till en svalkande iskaffe. Det är såå gott! Min gamla kaffemaskin hade en supergod ice cappuccino men den nya har inga såna kapslar så jag har varit på jakt efter ett gott iskafferecept man kan göra själv. Jag har provat frysa in kaffe i iskuber och det funkade helt okej, men nu i helgen provade jag en lite "lyxigare" variant som smakade jättegott!

Dalgona kaffe är en koreansk kaffedrink där mjölk toppas med kaffeskum. Den blir supersnygg på bild, men sen får man röra ihop allt till en sörja när man dricker det för att få bäst smak. Tydligen kan man göra den både varm och kall, men jag har bara testat den kall (som iskaffe). 

(null)

För två glas iskaffe behöver du:
4msk snabbkaffepulver
4msk strösocker
4msk kokande vatten 
3-4dl mjölk eller växtbaserad dryck (tex havre eller mandeldryck)

  • Blanda snabbkaffe, socker och hett vatten i en bunke. Vispa med elvisp i ca 2-3 minuter till ett fluffigt skum. 
  • Häll i mjölk och is i två glas och toppa med kaffeskummet. 

Tips: För att få den "smaksatt" använde jag sojamjölk med smak av vanilj istället för vanligt mjök. 

Enkelt och gott! 
#1 - Netti Starby

Dalgona Coffee är så himla gott! <3 Kramis

#2 - Lisa

Har faktiskt aldrig druckit iskaffe men det ser verkligen jättegott ut :)

Kram

#3 - Ullie

min dotter tog kaffe mjölk o sen en klick grädde uppe på et gillade de

#4 - Malin Tarvainen

Åh min dotter hittade detta recept på TikTok och bjöd mig. Vet inte alls om hon gjorde rätt men utav det jag fick smaka var det toppengott! Riktigt lyxig smak 👌🏻 Kram

#5 - Emma Engström

Åh jag har aldrig testat detta men det är ju verkligen så många som gör detta nu, ser ju så lyxigt ut också?! Älskar kaffe så skullens gilla detta :> KRAM

#6 - My Nordqvist

Vill också prova den! :D

#7 - https://siliiins.blogg.se/

Såg smarrigt ut :)

#8 - Alice

Åh, har testat detta, så gott! Ska testa detta som iskaffe någon gång, och det där med vaniljsmak på sojamjölken lät ju smart! ^^

#9 - Henrik Olsson - Föreläsningar

Iskaffe har jag aldrig testat, men dagar som dessa borde man åtminstone överväga det :)

#10 - Amanda (Swedish Passport)

Alltså när jag ser såna här bilder önskar jag nästan att jag tyckte att kaffe var gott, haha! Ser ju så härligt ut!

#11 - Carro

mums :D

#12 - Hanna

Lär lätt testa detta! 😍

#13 - Joakim Ramqvist Hallin

Fin bild där, 😉.. bra m recept också när man ändå håller på, ell hur, 😁.. Hoppas du har en fin dag, 🤗..

#14 - Ida

Åh det där är ju en riktig höjdare på sommaren när vanligt kaffe är för varmt!

#15 - Josäfin Andersson

men mums vad gott!! :D