Personliga Julklappstips

Trots att jag älskar att ge julklappar och presenter till folk så är jag sämst på att komma på vad jag ska ge! Jag vill vara en sån som är ute i god tid och har gjort bort allt till första advent typ, men jag velar och velar och kommer inte på något tillräckligt bra känns det som. Idag har jag dock verkligen tagit mig tiden att fundera och komma på några riktigt bra julklappar!

Jag gillar ju när klapparna är personliga. Så man tänker på vad personen gillar eller har för hobby/intresse och försöker ge något som hör till det. Jag är lite less presentboxar med parfym, tvål, lotions, ja ni fattar. Jag tycker det är mycket roligare att ge något annat. Så mitt tips är att försöka tänka på vad personen har för intresse och försöka matcha det. 

Här kommer mina tips:

1. Försök tänka vad för intresse personen har. Är den till exempel matintresserad? Då kanske en hamburgerpress, bra knivar eller en karaff är bra presenter. Viktigt att kolla av vad personen har så man faktiskt köper något som kommer användas! Om man vet att dom samlar på någon servis, fyll på där för det kommer alltid uppskattas. Typ muminmuggar känner jag många som samlar på. 

2. Vet man inte specifikt vad personen har för prylar och köksredskap hemma så kan man köpa saker som går att äta istället. Släng ihop en korg/presentpåse med lite finare marmelad, olja, ostar osv. 

3. För kaffeälskaren kanske du inte slänger ihop en matig korg, utan då kanske du köper lite lyxigare bönor och choklad som ska passa till. Du kan även köpa ingredienser som krävs till en kaffedrink och skriva ut receptet på ett litet kort. Återigen, försök tänka på om personen du köper till gillar något speciellt. Tekniknörd, friluftsälskare, djurvän, modeintresserad? Sätt dig ner en kväll och ta dig tiden till att fundera. Ofta tänker man "jag tar det sen" och så är man där sista helgen innan jul och handlar klapparna. 

(null)
Här är lite inspo till den matintresserade. Globalknivar, karaffer till olja & vinäger, muminmugg eller annat samlarobjekt, en presentpåse med tex marmelad, kaffe, ostbricka osv, hamburgerpress. 


4. Jag älskar att spela sällskapsspel men jag är dålig på att unna mig ett nytt. Så spel i diverse former är nog ett ganska bra tips som passar till många. Det passar unga som gamla, flickor som pojkar. Det finns dyrare och det finns billigare mini-varianter.  

(null)
Här är fyra sällskapsspel jag har spelat och verkligen gillar! De är alla enkla att lära sig och dom på tid tar verkligen fram tävlingsinstinkten i en, haha. 

Har ni några bra julklappstips eller har ni någon present som ni köpt och är extra nöjd över?

#1 - Netti Starby

Det kan verkligen vara svårt att hitta dom perfekta julklapparna och så himla bra tips. Kramis

#2 - Enna

Vilka bra tips! Jag älskar att tänka ut något personligt, alla blir ju så glada för det :)

#3 - Celine

Så bra tips ju!

#4 - lisa

Vilka bra tips. Tycker alltid det är svårt att veta vad man ska köpa kram